2 Mayıs 2018 Çarşamba

No:15.2 - Arjantin

#10-Mar del Plata 


Mar del Plata

Mar del Plata, Arjantin Bahia Blanca'dan 1.5 günlük zorlu bir otostop macerası ile gelebildim Mar del Plata'ya. Her ne kadar aralarındaki mesafe 464 km olsa da, seyahat ettiğim zaman yaz mevsimi olmadığından bu iki şehir arasında fazla bir trafik yoktu. Çünkü Bahia Blanca bir sanayi şehri olmasına rağmen, Mar del Plata ise bir turizm şehridir. Hatta ve hatta Arjantin'in Antalya'sı demek yanlış olmaz. Normalde yaklaşık 700.000 kişilik nüfusuyla Arjantin'in 7. büyük şehri olmasına rağmen yaz aylarında ağırladığı milyonlarca turist ile bu sıfatı hak etmektedir. 


Mar del Plata

Mar del Plata adını, Gümüş Nehri'nin (Rio de la Plata) denizle birleştiği yer olmasından almaktadır. Burada size fazladan bir bilgi vermek istiyorum. Haritadan bakıldığında, Uruguay ve Arjantin arasında kalan körfez bölgesi, suyunun yapısı sebebiyle bazı coğrafyacılar tarafından bir körfezden ziyade nehir olarak adlandırılmaktadır. Bu görüş Arjantin ve Uruguay'ı kolonileştiren İspanyollar tarafından kabul gördüğü için Parana ve Uruguay nehirlerinin birleşerek döküldüğü körfez, Gümüş Nehri olarak anılmaktadır. Bu nehir 220 km ile dünyanın en geniş nehri olarak da anılmaktadır. 


Gümüş Nehri (Rio de la Plata)

Peki bu ne demek? Resimden de görebileceğiniz üzere Gümüş Nehri'nin rengi kahverengidir ve burada yüzen pek kimse yoktur. 15 milyonluk nüfusuyla Buenos Aires'e en yakın ve denize girilebilen şehir Mar del Plata'dır. Bu sebeple bu şehir, ülkenin en ünlü yaz tatili noktasıdır. Fakat siz yine de denize girilebilen lafına aldanıp, Arjantin'e yüzmeye gelmeyin. Burada şahsen yüzmüş biri olarak söyleyebilirim ki bizim Saroz Körfezi gibi serin sulara sahip bir yer, Arjantin şartları için ideal kabul ediliyor. Sonra aman efendim ben duymadım, bilmiyordum, Yalıngezer'de okudum da geldim demeyiniz lütfen :)


Mar del Plata

Bir tatil kenti olmasının yanı sıra şehirde yer alan tarihi binaları görmek de mümkündür. 

Mar del Plata


Mar del Plata

















Ayrıca Arjantin'de ilk kez camiyi de burada görmüş olduğumdan, sizlerle paylaşmadan rahat edemeyeceğim :) 


Mar del Plata Sünni Camii,
Mezquita Sunni de Mar del Plata 



Mar del Plata Sünni Camii,
Mezquita Sunni de Mar del Plata






#9-Bahía Blanca


"Türk İmparatorluğu", Bahía Blanca

Uzun bir süre sonra tekrardan bir şehre gitmenin vermiş olduğu eşsiz tarifi yaşadığım yer, Bahía Blanca. Dile kolay, tüm hayatını metropollerde geçirmiş biri olarak bütün Patagonya maceram boyunca şehirlerden uzak kalmıştım. Düşünün ki ben, üniversite okumak için gittiğim 5.5 milyonluk Ankara'ya bile "Ne kadar küçük bir şehir" diyen adam, şu 300.000 kişilik Bahía Blanca'yı gördüğümde kendimi ne kadar mutlu hissetmiştim anlatamam.


Güney Ulusal Üniversitesi, Bahía Blanca

Arjantin'in bütün büyük şehirlerinde olduğu gibi mimaride Avrupa tarzı yaygındır. Ayrıca şunu da belirtmek isterim ki, bu Avrupai tarz Arjantin'de golf ve binicilik gibi bizim ülkemizde halkın üst tabakası arasında yaygın olan sporların bir halk sporu olmasını sağlamıştır. Ben de bu vesile ile hayatımdaki ilk golf müsabakasını burada deneyimleme şansını elde ettim. Bu durum benim için hakikaten bir kültür şoku olmuştu diyebilirim. Tenis, golf, binicilik gibi sporlar halk arasında oldukça yaygındı. ABD'den sonra bütün kıtada gözlemlediğim en sporcu millet Arjantinliler demem yanlış olmaz. Bunun yanı sıra hayatımda ilk kez İspanyolca sempozyuma katıldığım şehir olmasından ötürü de bu şehrin bende yeri bir başkadır. 


Bahía Blanca

Biraz şehirden bahsetmek gerekirse, şehir adını sahillerini çevreleyen tipik tuzdan almaktadır. Bu sebeple ismi "beyaz körfez" anlamına gelmektedir. Mar del Plata'yı anlatırken açıkladığım Rio de la Plata örneğinde olduğu gibi burada da coğrafi olarak bir terim kargaşası yaşanmaktadır. Bu bölge her ne kadar bir körfez olarak adlandırılsa da esasen bir haliçtir. Bu durum şehre önemli bir liman vazifesi kazandırmıştır ve şehir Arjantin'in en önemli liman kentlerinden biridir. Ayrıca Arjantin donanmasının en önemli üssü de yine burada bulunmaktadır. Konumu sebebiyle Buenos Aires'in altında kalan bölgelerin tarımsal ürünlerini, Patagonya bölgesinde kalan şehirlerin de petrol ve doğal gaz gibi doğal kaynaklarının dünyaya yayıldığı önemli bir noktadır. Bu sebeple ülkenin bütün büyük şehirlerine direk yol bağlantısına sahiptir. Bütün bunlar şehrin, özellikle de İkinci Dünya Savaşı'ndan sonra yerle bir olan Avrupa'ya yapılan ihracat sayesinde, hızla gelişmesine sebep olmuştur. 


Bahía Blanca


#8-Las Grutas

Şehir adını sahille şehir arasında kalan mağaralardan almaktadır. Almaktadır derken, şehrin adı "mağaralar"dır. Sahile ulaşım, 12 adet iniş vasıtasıyla yapılabilmektedir. Daha açıklayıcı olması için Antalya'da yer alan Kaputaş sahili gibi inişler olduğunu söyleyebilirim. Bunun dışında 8000'lik nüfusla bu şehrin en büyük önemi, ülkenin güneyi ile kuzeyi arasındaki yol üzerinde kurulu olması ve Patagonya'da bulunmasına rağmen, görece olarak ılıman bir suya sahip olmasıdır. Bu sebeple yazın bir turist akını yaşamaktadır.


Las Grutas

Ayrıca sizlerle burada yaşadığım bir anıyı da paylaşmak istiyorum. Seyahatlerim boyunca genellikle Couchsurfing uygulamasını kullanırım. Bunun sebebi hem bu uygulama sayesinde o ülkede yaşayan, gezmeye meraklı ve yeni insanlarla tanışmaktan mutlu olan yerlilerle tanışma fırsatı yakalıyorsunuz, hem de konaklama gibi bir gezinin en önemli gider kalemi olan külfetten kurtuluyorsunuz. Ama tüm samimiyetimle söyleyebilirim ki, bu uygulama sayesinde edindiğiniz arkadaşlıklar, tasarrufta bulunduğunuz parayla ölçülemez. Düşünsenize, gezdiğiniz her ülkeden arkadaşlarınız var :) 


Las Grutas'ta beni ağırlayan "host"um

Neyse, gelelim benim anıma. Burada beni ağırlayan ailenin annesi bana ezandan ne kadar etkilendiğini ve ezanın farklı yorumlarını sürekli dinlediğini söylemişti. Bilmeyenler için söyleyeyim, Latin Amerikalılar genellikle katı Katolik'tir. Bu sebeple bu ablaya durumu izah ettim. Dedim bu bir şarkı değil, "Müslümanlar için önemli olan, dini bir şeydir" diye açıkladım fakat aldığım cevap beni daha da hayrete düşürdü. Kadın ezanın ne olduğunu biliyordu ve bundan hiç de rahatsız değildi. Hatta ve hatta bana arabasıyla şehri gezdirirken arabanın radyosuna bağladığı USB ile son ses farklı ezan yorumları bile dinletti. Tüm hayatı Türkiye'de geçmiş biri olarak söylemeliyim ki o kadar farklı ezan yorumunu ben hayatımda duymadım. Fakat yine bir itirafta bulunmalıyım ki, dünya siyasetinin ve popüler medyanın etkisinin insanlar üzerinde ne denli kötü iz bıraktığını yine kendimde gözlemlemiştim. Malum, yaşadığımız dönemde popüler olan İslamafobi, insanlara Müslüman'ım demediğiniz halde bile nereli olduğunuzu öğrendiklerinde size karşı olan tavırlarının değişmesine yol açabiliyor. Bütün bunları deneyimlemiş birisi olarak arabada son ses ezan dinlerken şehri turlamak, insanlar tarafından terörist sanılma ihtimalinden ötürü beni bir hayli ürkütmüştü ne yazık ki. Umarım en kısa sürede dünya bu İslamafobi belasından kurtulur. 


#7-Puerto Madryn

Şehir, 1865'te buraya gelen ilk Avrupalılar olan Galliler tarafından kurulmuş ve bu sebeple Galler Baron'u Madryn adı şehre verilmiştir. Önemli bir turizm noktası olan şehirde esasen pek bir şey yoktur. Buranın bir turizm noktası olmasının tek sebebi, bu bölge ve civarında yaşayan hayvanlardır. Yakında bulunan Valdes yarımadası çeşitli mevsimlerde penguen, deniz aslanı ve deniz fillerine ev sahipliği yapmaktadır. Ayrıca katil balinalar da yine burada gözlemlenebilmektedir. 


Puerto Madryn

Tur şirketleri gereksiz şekilde pahalı olduğundan araç kiralamak ve bu noktalara gitmek daha mantıklı bir yol olabilir. Ben bu noktaları, başka yerlerde bu hayvanları gördüğüm için ziyaret etmedim. Bu sebeple sizlere resim sağlayamayacağım. Tek diyebileceğim katil balinaların görülebildiği nadir yerlerden birinin burası olduğu, fakat dediğim gibi turlar pahalı ve balinaları görmenin garantisi yok. Risk size ait :)


Orca (Katil Balina), (Kaynak: Google Görseller)

Bunun dışında şehirden biraz uzakta bir sahile giderseniz, hiç beklemediğiniz anda penguenleri görme şansınız olabilir. Sağ olsunlar, beni ağırlayan arkadaşlar bu inceliği gösterip beni böyle bir sahile götürmüşlerdi. Resimden pek seçilemese de, Arjantin'in milli içeceği olan Mate'mizi* içerken denizin keyfini çıkaran penguenleri gözlemlemiştik. Ayrıca yine bu sırada, bu arkadaşlarla hem gezimden, hem de Türkiye'den bahsettik. Bana sordukları sorular sayesinde Mevlana'yı bildiklerini ve Sufizm ile ilgilendiklerini anlamış oldum. Arjantin'in bu küçük şehrinden kendi ülkem ve kültürümle alakalı hiç beklemediğim şekilde bir şeyler duymak beni oldukça mutlu etmişti. 


Resmin tam ortasındaki o beyaz şey bir penguen :)

*Mate: Arjantin ve Uruguay'da yaygın olarak tüketilen, Mapuçe yerlilerinin hazırladığı bir çeşit yeşil çaydır. Sadece bu iki ülkede görülen bu çay ve çay kültürü, biz Türkler için pek de yeni bir şey değildir. Bu sebeple Arjantin'e ya da Uruguay'a yolunuz düştüğünde bunun müptelası olmanız işten bile değildir. Ayrıca Paraguay'da da bu matenin buzlu hali mevcuttur ve adı Terere olarak geçmektedir. Çay ve buzlu çay örneği burada mate ve buzlu mate olarak karşımıza çıkmaktadır. 


Mate (Kaynak: Google Görseller)


#6-Comodoro Rivadavia


Comodoro'ya nazır..

Arjantin'in petrol başkenti olarak anılan Comodoro Rivadavia şehri (kısaca Comodoro), iç bölgelerde kalan şehirlerin denizlere ulaşması amacıyla bölgeye gelen Galli ve Boerler tarafından kurulmuştur. Arjantin Patagonya'sı sahilden And Dağları'na kadar çölden ibarettir. Şili Patagonya'sı ise tam tersine sahilden And Dağları'na kadar yemyeşildir. Bölgenin çöl olmasından dolayı su kaynakları çok kıttır. Bu da bölgeye gelen insanların su bulabilmek amacıyla kuyu kazmasına yol açmıştır. Bölgede her ne kadar su bulunamasa da yapılan kazılar sayesinde ciddi oranda petrol rezervleri keşfedilmiştir. Şehrin kaderini değiştiren bu keşif, Comodoro'yu bütün Patagonya bölgesinin ikinci en büyük şehri haline getirmiştir. 


Comodoro Rivadavia

Şehir tam ortasında yer alan ve şehre ruhunu veren El Chenque Tepesi tarafından ayrılmıştır. Ben tepenin diğer tarafında kalan Rada Tilly kasabasında kaldım. Patagonya bölgesinde yaygın olduğu gibi burada bulunan sahillerde de deniz aslanları gözlemlenmektedir. Bunun dışında şehir tam bir sanayi şehridir fakat benim için önemi büyük bir şehirdir. Hayatımdaki en uzun otostop yolculuğum burası ve Rio Gallegos şehirleri arasında gerçekleşti. Yaklaşık 800 km olan bu mesafe arasında medeniyete rastlamak gerçekten düşük ihtimal. Sağ olsun bana yardımcı olan kişi Arjantin'in en güney şehri olan Ushuaia'dan Cordoba'ya 3100 km'lik bir yolculuk yapıyordu ve bu durum Arjantin'de gayet normal olarak görülüyor.



1 yorum:

  1. Çok güzel olmuş,ellerine sağlık.👏👏👏♻🎶🍀🎯

    YanıtlaSil

No:15.2 - Arjantin

#10-Mar del Plata  Mar del Plata Mar del Plata, Arjantin Bahia Blanca'dan 1.5 günlük zorlu bir otostop macerası ile gele...